تهران
-
طلوع خورشید
-
اذان صبح
-
اذان ظهر
-
غروب خورشید
-
اذان مغرب
-
نیمه شب

مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی
آیتالله سید محمود طالقانی (۱۳۲۹ق-۱۳۵۸ش)، از علمای بزرگ تهران، مفسر قرآن و نهج البلاغه، فعال سیاسی و اجتماعی و از شخصیتهای مبارز که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران خدمات و مبارزات فراوانی انجام داده و در پیروزی انقلاب نقش بسزایی را ایفا نمود.
وی از شاگردان حجت کوه کمرهای، سید احمد خوانساری و علمای نجف بوده و از شیخ عبدالکریم حائری یزدی اجازه اجتهاد دریافت کرده است.
همراهی با آیتالله کاشانی، یاری فدائیان اسلام، تاسیس نهضت مقاومت ملی، تاسیس نهضت آزادی، سخنرانی و روشنگری بر علیه حکومت شاه، تلاش برای اتحاد جهان اسلام، برخی از اقدامات سیاسی ایشان بود.
او به علت فعالیتهای سیاسی علیه حکومت شاه چندینبار دستگیر و به زندان افتاد و یکبار هم به زابل تبعید شد؛ آخرین دستگیری و زندانی شدن او سال ۱۳۵۴ش بود که سرانجام در سال ۱۳۵۷ش آزاد شد و در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کرد.
پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده اول مردم تهران در مجلس خبرگان و اولین امام جمعه تهران تعیین گردید.
از ایشان چندین تالیف در موضوعات مختلف برجای مانده است که کتاب پرتوی از قرآن ازجمله آنهاست.
تحصیلات
سید محمود در نوزده سالگی برای فراگیری بیشتر و دقیقتر علوم اسلامی به قم رفت و از درس استادانی بزرگ چون آیتالله حجت و آیتالله خوانساری بهره فراوان برد. مدتی نیز برای بهرهگیری از درس علمای برجسته نجف، راهی آن مرکز بزرگ علمی شد، اما دوباره به قم و مدرسه فیضیه برگشت.
پرداختن به دانش هیچگاه او را از توجه به مسائل سیاسی- اجتماعی دور نکرد. آری فضای پر از معنویت فیضیه به او درسها آموخت و از وی، اندیشمندی مبارز و خستگیناپذیر ساخت.
آیتالله طالقانی پس از سالها تحصیل در قم، از شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد گرفت و با عزمی راسخ و گامی استوار، راهی تهران شد و در مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار سابق) به آموزش علوم اسلامی پرداخت. او که از مدتها پیش درد جامعه و مردم را حس کرده بود و تنها راه نجات را در بازگشت به اسلام و قرآن میدانست، با برقراری جلسات تفسیر قرآن در راه گام نهاد.
اساتید
اساتید مهم او در قم و نجف، از این قرار بودند:
سید شهابالدین مرعشی نجفی
ادیب تهرانی
سید محمد حجت
سید ابوالحسن اصفهانی
محمدحسین غروی اصفهانی
آقا ضیاء عراقی
شیخ عبدالکریم حائری یزدی
وی از سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری اجازه اجتهاد و از شهابالدین مرعشی و قمی اجازه روایت دریافت کرد.[۵] وی در خلال سالهای ۱۳۱۸-۱۳۱۷ش به تهران بازگشت و در درس میرزا خلیل کمرهای، فلسفه و حکمت آموخت.
فعالیت های فرهنگی
سید محمود دلیل بازگشت خود به تهران را تثبیت عقاید ایمانی جوانان ذکر کرده است و فعالیتهای فرهنگی خود را با نوشتن مقاله و سخنرانی، شروع میکند. وی چارۀ درد اجتماع را در بازگشت به قرآن و نهجالبلاغه میدانست از همینرو برای جوانان جلسات تفسیر قرآن برپا کرد. خود در این باره میگوید:
این کتاب هدایت که چون نیمقرن اول اسلام باید بر همه شئون نفسانی و اخلاقی و قضاوت و حکومت حاکم باشد، یکسره از زندگی برکنار شده و در هیچ شأنی دخالت ندارد. دنیای اسلام، که با رهبری این کتاب روزی پیشرو و رهبر بود، امروز دنبالهرو شده. کتابی که سند دین و حاکم بر همه امور بوده مانند آثار عتیقه و کتاب وِرد تنها جنبه تقدس و تبرک یافته و از سرحد زندگی و حیات عمومی برکنار شده و در سر حد عالم اموات و تشریفات آمرزش قرار گرفته و آهنگ آن اعلام مرگ است.
امامت جماعت مسجد همت
در سال ۱۳۲۰ آیتالله طالقانی امام جماعت این مسجد میشود؛ پیش از آنکه ایشان امام جماعت مسجد هدایت شود. مرحوم طالقانی از همان ابتدای ورود به مسجد همت، چهارشنبهها جلسههای سخنرانی و تفسیر قرآن برقرار کرد. این جلسهها تا سال ۱۳۴۱ ادامه داشت که ایشان به دلیل انتشار اعلامیه شورای مرکزی نهضت آزادی با عنوان «ایران در آستانه یک انقلاب بزرگ» در چهارم بهمنماه دستگیر و بازداشت شد.
از آن پس نیز این جلسهها به همت آیتالله ملکی و طرفداران آیتالله طالقانی همچنان در مسجد همت برگزار میشد. آیت الله ملکی بهعنوان نماینده آیتالله کاشانی در نهضت نفت در منطقه شمال تهران انتخاب شد و نشستهای مختلفی را با حضور آیتالله طالقانی در این مسجد برگزار کرد. در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، آقای ملکی تحت تعقیب قرار میگیرد، به قم میرود، در منزل آیتالله بروجردی ساکن میشود و در قم، درس را شروع میکند. در این حین با دختر آیتالله فاضل لنکرانی ازدواج میکند.
تلاشهای بین المللی و حمایت از فلسطین
آیتالله طالقانی از زمره متفکرانی بود که گامهایی برای اتحاد جهان اسلام برداشت. او در کنفرانسهای متعددی، گاه به عنوان نماینده شخصیتهای بزرگی چون آیتالله کاشانی و آیتالله سید حسین بروجردی و گاه به طور مستقل، شرکت نمود.
وی در حمایت از تاسیس «دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه» که توسط آیتالله بروجردی با همکاری اندیشمندان «الازهر» مصر بود بویژه «شیخ محمد شلتوت» ایجاد شده بود، نوشت:
«راه تقریب، که جمعی از علمای بیدار و مجاهد پیش گرفتهاند همین است که با نور تفکر، محیط ارتباط اسلامی را روشن سازند و با نوک قلم، باقیمانده ابرهای تاریک را از افق فکری مسلمانان زایل گردانند تا وحدت واقعی پایه گیرد، نه اتحاد صوری و قراردادی.»
در ۱۳۲۷/۰۲/۲۵ش. همزمان با خروج آخرین سرباز انگلیس از خاک فلسطین، «بن گورین» رئیس یکی از سازمانهای صهیونیستی، خبر شوم تاسیس دولت اسرائیل را اعلام کرد. از آن تاریخ به بعد، تلاشهای گستردهای در ابعاد مختلف برای حمایت از حقوق مردم فلسطین صورت گرفته است.
آیتالله طالقانی نیز از مبارزانی بود که هرگز در برابر این تجاوز، سکوت نکرد و در کنفرانسهای متعدد از حق ملت فلسطین دفاع کرد. وی در خطبه نماز عید فطر سال ۱۳۴۸ش. به مساله فلسطین پرداخت و ضمن آگاه کردن مردم از وضعیت مسلمانان فلسطین یادآوری مسؤولیت آنان در این مبارزه، از آنها خواست تا فطریه خود را برای کمک به مبارزان مسلمان هدیه کنند.
با گسترش این حرکت نو، در سال بعد همگام با نمازگزاران مسجد هدایت، نمازگزاران حسینیه ارشاد و تعدادی از مساجد با راهنماییهای آیتالله مطهری و عدهای دیگر، فطریه خود را به مبارزان فلسطینی هدیه کردند.
زندانی شدن در سال 1354
در سال پایانی حکومت پهلوی، دستگاه حاکم از هیچ جنایتی شرم نداشت، از اینرو آیتالله طالقانی را در پاییز ۱۳۵۴ برای انتقامی سخت، بار دیگر دستگیر کرد.
آقای طالقانی دو سال بدون محاکمه، سختترین شکنجههای روحی و جسمی را در زندان تحمل نمود و در سال ۱۳۵۶ش. رژیم برای جلوگیری از فشارهای بین المللی، به جهت مشخص نبودن جرم و مدت محکومیت او، وی را با وجود کهولت سن و ضعف جسمانی به ده سال زندان محکوم کرد.
او سه سال را با بدترین شرایط در زندان گذراند. سلولش یک سلول کوچک و نمور بود که حتی پنجره کوچک آن با رنگ سیاه آغشته بودند و در طول شبانهروز، فقط یک ساعت برای انجام نظافت وی را به حیاط کوچک پشت زندان میبردند.
به دنبال عقبنشینی رژیم در مقابل موج اعتراضات مردم مسلمان، در پاییز ۱۳۵۷ ه ش بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد گردیدند که از آن جمله آیتالله طالقانی بود.
آقای طالقانی در هشتم آبان ۱۳۵۷ آزاد شد و در جمع انقلابیون پر شور مسلمان قرار گرفت و در نخستین پیامش مردم را به وحدت و پیروی از رهبری یگانه امام خمینی فراخواند.