closeSearchForm بستن جستجو
mosque اوقات شرعی
manshoor
background title

منشور مسجد

گستره اول
گستره اول

فرهنگ و معارف اسلامی

فرهنگ و معارف اسلامی

:

عرصه ایمان و معرفت
هدف :

تبلیغ ، گسترش و تعمیق فرهنگ و معارف روح بخش اسلام ناب محمدی(صلی اهلل علیه و اله و سلم) و تاکید بر ارزش های معنوی با برگزاری مراسم ، سخنرانی، نمایشگاه ، تولید محتواهای لازم در فضای مجازی و ...


اصول :

اصل 1 ـ بینش توحیدی

تقویت تفکر دینی و هدایت گرایش فطری و تفسیر فلسفۀ حیات و تبیین جایگاه رفیع انسان در عالم هستی بر اساس بینش توحیدی

اصل 2 ـ دین شناسی و دینداری

گسترش آگاهی و معرفت در زمینۀ وحی و نبوت، ولایت و امامت و ایمان و اعتقاد به عدل و حکمت الهی و تقویت دین شناسی و تسهیل امر دینداری

اصل 3 ـ بینش معادی

اعتلای بینش معادی در عرصه علم و عمل، وظیفه و فریضه، هدف و وسیله، طلب و اراده و مسؤولیت و تکلیف اجتماعی

اصل 4 ـ تعبد و تقدس

تلاش در جهت پرورش روحیۀ تعبد آگاهانه و تقویت ایمان و تحکیم عمل صالح و قداست بخشیدن به شیوه زندگی در پرتو ادای فرایض دینی

اصل 5 ـ اسلام ناب محمدی

تمسک به مبانی اسلام ناب محمدی در برابر القای شبهات و مواضع التقاط و مبارزة با تحجر و جمود فکری و بدعت و تحریف و تشتّت در امور

اعتقادی

اصل 6 – انس با قرآن

احیای قلوب و تطهیر نفوس در مؤانست دایمی با قرآن و مداومت بر فهم عمیق معارف و فرهنگ قرآنی بر اساس سیره ائمه معصومین (ع)

اصل 7 ـ تعظیم شعائر و سنتّها

التزام عملی به رعایت سنن، آداب اسلامی و تعظیم شعائر مذهبی و مناسک عملی اسلام در تأمین قداست ارزش ها و هنجارهای مذهبی جامعه

اسلامی

اصل 8 ـ احیاء جلسات و مجالس

قرآن، نهج البلاغه، حدیث شناسی، اعتقادات و احکام، فرهنگ خانواده، برگزاری مراسم فرهنگی ، مناسبت ها، برپایی نمایشگاهها و جشنواره ها و ...

اصل 9 ـ مراتب تربیت مذهبی در نسل جوان و نوجوان

* انس دینی: ایجاد تعلقات معنوی از طریق شرطی شدن اعمال و افعال مذهبی.

* عادت دینی: ایجاد عادات مذهبی به کمک تکرار اعمال و احساس مسئولیت در عبادات.

* معرفت دینی: فهم و استنباط معارف دینی به کمک تفکر، تعقل و تحلیل مسائل مذهبی.

* شاکله دینی: تجلی و تبلور فرهنگ مذهبی در وجود و شخصیت نوجوان (اخلاقیات)

* خودجوشی دینی: در جستجوی عشق، عرفان و معنویت برتر به کمک جاذبه های قدسی.

گستره دوم
گستره دوم

سیمای مسجد

سیمای مسجد

:

عرصه فعالیتهای مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی
هدف :

معرفی سیمای مسجد به عنوان پایگاهی عبادی ، سیاسی ، فرهنگی ، تربیتی ، اجتماعی و … در راستای توسعه ارتباطات مردمی و موسسات و مراکز فرهنگی مرتبط با یکدیگر


اصول :

اصل -10رسالت اصلی مساجد

نقش تعلیم و تربیت انسان ایجاد آشنایی و پیوند میان مؤمنین با نخبگان و صالحان جامعه، بستر بسیار مناسبی برای پرورش و تربیت جنبه های روحی

و روانی فرد ، پناهگاه مؤمن و آرامش دهنده مومنین

اصل 11 ـ هماهنگی و یکپارچگی

ایجاد مرکز هماهنگ کننده فعالیت های فرهنگی ، مذهبی ، مشاوره برای خانواده ها ، صندوق های قرض الحسنه و خیریه در مساجد

اصل -12 تجهیز مسجد به ابزار اطلاع رسانی

کمک به تجهیز و رفع نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری مسجد و مجتمع فرهنگی

اصل -13 بهره برداری رسانه

بکارگیری رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی در معرفی فعالیت های فرهنگی ، مذهبی ، سیاسی ، اجتماعی و ...

اصل -14 برگزاری نشست های بررسی مسائل

برگزاری جلسات هماهنگی مدون با حضور ائمه اساتید ، صاحب نظران و ... به منظور انجام همکاری های اثربخش فرهنگی – مذهبی و تحلیل

کاربردی نمودن نتایج حاصله

اصل-15 کارکرد اجتماعی مسجد

رسالت مسجد فقط اقامه نماز نیست/مسجد مرکز گره گشایی های اجتماعی در تمامی ابعاد است.

اصل -16 مرکز هویت و انسان سازی در تاریخ

احیا و قراردادن مسجد به مرکز علم و دانش و بخش حیاتی جامعه و مرکز رسیدگی به امور مردم

اصل -17 مسجد، مرکز قضاوت و دادرسی

رفع مشکل مادّی و معنوی حقوقی و اختلافات افراد بویژه بی بضاعت و مستمندان، مواجهه با حوادث عام و بلایای طبیعی و غیر مترقّبه

گستره سوم
گستره سوم

تقابل و تبادل

تقابل و تبادل

:

تهاجم فرهنگی، عرصه ماهیت ، تقابل و تعامل و ابعاد آن
هدف :

تلاش در جهت استخراج و تصفیه منابع فرهنگی اسلام و ایران و معرفی و تبلیغ آن به شیفتگان علم و فرهنگ جهان معاصر و نقد و تهذیب کردن دستاوردهای فرهنگی جوامع بشری


اصول :

اصل -18شناخت وجوه اشتراک و افتراق

تلاش در جهت آشنا ساختن جوانان باجنبه های مثبت فرهنگی اقوام و ملل دیگر و وجوه اشتراک و افتراق آن با فرهنگ خودی

اصل -19 برگزاری نشست های تحلیلی

تشکیل میزگردهای علمی و سمینارها و کنکره های ملی و جهانی در زمینه تبادل و تقابل فرهنگی و معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی

اصل -20 شناخت شیوه های تهاجم فرهنگی

شناخت ریشه ها و شیوه های سلطه فرهنگی و ارتباطی جهانی و شناخت فلسفی موضوع تهاجم فرهنگی غرب و راه های مقابله با آن

اصل -21 جامعه شناسی بحران هویت

شناخت حقیقت شخص مشتمل برصفات جوهری و مبانی عینی و ذهنی هویت جمعی در ایران و تاثیر آن بر مبادله فرهنگی ایران و جهان

اصل -22مکانیزم های انتقال هنجارهای فرهنگی در جامعه و راه های مقابله با نفوذ فرهنگی

فقر، ستیزه خانوادگی، عضویت در گروهی که پایگاه نازل و سستی به مخاطب می بخشد، و احساس پیوستگی به جامعه

اصل -23تبلیغات و رسانه ها و تهاجم فرهنگی

نقش تبلیغات در انتقال ارزش های جامعه مصرفی و زمینه سازی منفی بافی رسانه های غربی با برنامه های ماهواره ای

اصل -24مددکاری فرهنگی روشی کارا برای پیشگیری از تهاجم فرهنگی

افزایش قدرت اثربخشی پیام های فرهنگی ازطریق روش های مددکاری فرهنگی از طریق ایجاد روابط درون و برون گروهی در اقشار جامعه

اصل -25 امر به معروف و نهی از منکر

ارزیابی عملکرد نظام امر به معروف و نهی از منکر در برخورد با مظاهر تهاجم فرهنگی و برگزاری میزگرد و جلسات تحلیل مسائل روز

اصل -26 ایران شناسی

طرح و افشای انگیزه ها، اهداف و اشتباهات و لغزشها و جنبه های مغرضانه شرق شناسی و ایران شناسی بیگانگان

اصل -27 تعمیق بینش ها

تعمیق بینش انسانی در مواجهه علمی با فرهنگ ها و مظاهر تمدن و تبادل و اشائه فرهنگی در زمینه های مثبت زندگی اجتماعی

گستره چهارم
گستره چهارم

اخلاق و معنویت

اخلاق و معنویت

:

عرصه خودسازی ، تزکیه و تقوا
هدف :

تکوین عادات مفید و تکمیل معارف اخلاقی با تاکید بر رعایت مراتب تزکیه و تقوا و تمرین ورع و خودسازی


اصول :

اصل 28 ـ معرفت نفس

آگاهی نسبت به کرامت ذاتی و شرافت وجودی انسان و شناخت مراتب تکامل و تنزل نفس در مسیر رهایی از وسوسه های شیطانی و دستیابی به کمال انسانی

اصل 29 ـ رشد و خودسازی

تعدیل غرایز، تلطیف عواطف، سلامت عقل و نفس، آرامش روح و روان در مسیر تکامل اخلاقی و مقام قرب و رضوان الهی

اصل 30 ـ آداب معاشرت

توجه و تعمق در آداب مطلوب معاشرت و آیین مصاحبت، تکریم فضیلت و یکرنگی و تقویت روحیۀ اجتماعی عرصه اخلاق و معنویت

اصل 31– اغتنام فرصت

اغتنام فرصت جوانی در مسیر کوتاه زندگانی و مجاهده در کسب کمال و رفع ملال بر مبنای اتّکال به خدا، اعتماد به نفس، توفیق عبادت و تحصیل

سعادت

اصل 32 ـ الگوها و اسوه ها

بازشناسی سیره و روش الگوهای متعالی و اهتمام در تأسی به اسوه های حسنه و فضیلت های رفتاری و مکتب اهل بیت علیهم السلام

اصل 33 ـ تألیف قلوب

تقویت و پرورش روحیۀ سلم و صفا، صداقت و صمیمیت و همدلی، همراهی و همنوایی در تحقق امر تألیف قلوب و تحکیم اخوت

اصل 34 ـ اخلاق اجتماعی

رسوم اجتماعی مهم و غیر قابل نقض از منظر جامعه (امانتداری).

اصل 35 ـ شاکله دینی

تجلی و تبلور فرهنگ مذهبی در وجود و شخصیت نوجوان (اخلاقیات)

اصل 36 ـ تکریم و حفظ حرمت ها

تشویق جامعه هدف نسبت به مراعات شان و شخصیت و احترام متقابل و اکرام یکدیگر در رفتار و گفتار کردارهای فردی و جمعی

گستره پنجم
گستره پنجم

حاکمیت ارزشها

حاکمیت ارزشها

:

عرصه صیانت از داشته ها و مبارزه با اباهه گری
هدف :

اهتمام علمی و عملی نسبت به استقرار ارزشهای متعالی و استمرار حرکت تربیتی و فرهنگی اسلام و زوال تدریجی آداب و رسوم خرافی و انحرافی


اصول :

اصل 37 ـ بزرگداشت مظاهر و تجلیات

بهره گیری از مظاهر و تجلیات زیبای فرهنگ و تمدن اسلامی در تعمیم حاکمیت ارزشهای متعالی و حذف موانع رشد و بالندگی نسل جوان

اصل 38 ـ مقابله و مبارزه

مقابله و مبارزه اصولی با تحجر و قشر گرایی در قبول و رد خرده فرهنگ ها بر اساس موازین اسلامی

اصل 39 ـ خرافات و موهومات

تلاش در جهت مقابله فکری و عملی با رواج خرافات و موهومات و تکفیر و تفسیق در جامعه و جلوگیری از انحطاط اخلاقی تسل جوان

اصل 40 ـ فرهنگ گفتاری و کرداری

آموزش جامعه هدف در زمینه روشهای استقرار ارزشهای متعالی و هنجارهای شرعی

اصل 41 ـ فرهنگ سازی

ترویج و تبلیغ ارزشها و هنجارهای اسلامی و زمینه سازی در جهت زدودن تدریجی آداب و رسوم خرافی و انحرافی

اصل 42 ـ پیشگیری

ممانعت و پیشگیری از تکوین ، رشد و گسترش مجامع و محافل غیراخلاقی و مفسده انگیز در جامعه اسلامی

اصل 43 ـ توسعه فرهنگی

ایجاد محیط های علمی ، برگزاری میزگردهای علمی در خصوص بررسی نقش جوانان در توسعه فرهنگی جامعه اسلامی

اصل 44 ـ ویژگی های فرهنگ شیعه

آشنایی جامعه هدف با ابعاد و ویژگیهای ممتاز فرهنگ شیعه در تاریخ اسلام و کیفیت پیدایش و رابطه آن با مسئله ختم نبوت

اصل 45 ـ پاره فرهنگهای بیگانه

تاکید و تصریح و ظرفیت معرفتی مکتب اسلام در اخذ و اقتباس شایسته عناصر مفید و کارآمد پاره فرهنگ های بیگانه

گستره ششم
گستره ششم

تدبیر و سیاست

تدبیر و سیاست

:

عرصه ولایتمداری و پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی
هدف :

فهم عمیق سیاست اسلامی بر مبنای حاکمیت مطلق الهی و شناخت روش های سیاسی مشروع در نحوه اداره جامعه اسلامی و اجرای عدالت اجتماعی و شیوه های عملی احقاق حق و ابطال باطل


اصول :

اصل 46ـ ولایت و رهبری

پذیرش ولایت و اطاعت از رهبری در استحکام بخشی مواضع سیاسی و همراهی با امت اسلامی در تحکیم آرمان وحدت، تثبیت ارکان حکومت و

تضمین آیندة نهضت اسلامی

اصل 47 ـ بینش سیاسی

تقویت دانش و تعمیق بینش در شناخت و بررسی مسائل سیاسی و آشنایی با شیوه تحلیل سیاسی و روش های اعمال مدیریت به اقتضای تدبیر و

سیاست

اصل 48 ـ دیانت و سیاست

فهم عمیق سیاست اسلامی بر مبنای حاکمیت مطلق الهی و شناخت روش های سیاسی مشروع در نحوه اداره جامعه اسلامی و اجرای عدالت اجتماعی

و شیوه های عملی احقاق حق و ابطال باطل

اصل 49ـ آزادگی و آزادیخواهی

پرورش و تقویت روح آزادگی و آزادیخواهی و ایجاد حساسیت نسبت به نفی هرگونه ستمگری و ستم پذیری در روابط متقابل بر اساس معیارهای الهی

اصل 50ـ پاسداری از آرمان ها

حراست و پاسداری از ارزش ها و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی، تلاش در حفظ و تقویت روحیه انقلابی و اهتمام نسبت به معرفی نهضت اسلامی

اصل 51 ـ سیاست جهانی

آشنایی با فرهنگ متعارف سیاسی، مواضع سازمان های جهانی و مبانی حقوق و روابط بین الملل در برقراری مناسبات انسانی با عنایت به حفظ

استقلال سیاسی و نفی استکبار جهانی

اصل 52 ـ شناخت و کسب مهارت

* آشنایی با شیوه های تامین آرامش و امنیت روانی و پالایش عواطف و احساسات انسانی

* فراگیری آیین شهروندی و مقررات زندگی اجتماعی و هویت یابی و تشخیص و تعیین گرایش های فکری

* فراگیری آداب و اصول نظم و انضباط اجتماعی و تمرین و تجربه آزادی، آزادگی و آزاداندیشی

* یادگیری شیوه های برنامه ریزی برای آینده و اصلاح رفتار و اعتلای شخصیت اجتماعی

* تجربه مسائل زندگی و فراگیری آیین زندگی سالم و تقویت روحیه ی خلاقیت و ابتکارات فردی

* اغتنام فرصت برای تامل، اندیشه و تدبر و تکوین و تقویت عادات حسنه اخلاقی و اجتماعی

* فرهنگ پذیری و جامعه پذیری در جریان تعلیم و تربیت و تقویت احساس تعهد و مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی

* کسب تجربه، تخصص و مهارت های اساسی برای خدمت به جامعه و احراز صلاحیت و شایستگی برای تصدی مدیریت جامعه

گستره هفتم
گستره هفتم

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

:

عرصه بزرگان و فرزانگان
هدف :

تلاش در جهت استخراج و تصفیه منابع فرهنگی اسلام و ایران و معرفی و تبلیغ آن به شیفتگان علم و فرهنگ جهان و نقد و تنقیح دستاوردهای فرهنگی جوامع بشری


اصول :

اصل 53 ـ وحدت ملّی و مذهبی

آگاهی از اساس و ارکان هویت اصیل ملّی و مذهبی ایران اسلامی با تأکید بر روش های کسب استقلال فرهنگی و تحکیم وحدت ملی و مذهبی و

تقویت احساس میهن دوستی

اصل 54 ـ مشاهیر و فرزانگان

آشنایی با مشاهیر و فرزانگان علم و حکمت خصوصاً متفکران و دانشمندان ایرانی مسلمان و شناخت شیوه های زندگی و تلاش علمی و عملی آنان در

مسیر رشد و تعالی فرهنگ و تمدن بشری

اصل 55 ـ کشور شناسی

شناخت مبانی اعتقادی و مناسک فکری و عملی ملل و مذاهب و مکاتب و تشخیص وجوه افتراق و اشتراک و موارد خطا و صواب اندیشه ها و باورهای

مذهبی و غیرمذهبی

اصل 56 ـ تبادل و تقابل فرهنگی

تلاش در جهت استخراج و تصفیه منابع فرهنگی اسلام و ایران و معرفی و تبلیغ آن به شیفتگان علم و فرهنگ جهان معاصر و نقد و تنقیح دستاوردهای

فرهنگی جوامع بشری

اصل 57ـ اسطوره شناسی

آشنایی با مختصات فرهنگی و ظرفیت های روحی و فکری و تجلیات، آرزوها و آرمان های بزرگ انسانی ملل و اقوام جهان در فرهنگ اساطیری

اصل 58 ـ عبرت آموزی

بررسی و شناخت علل و عوامل ظهور و سقوط و اعتلا و انحطاط دولت ها و ملت های گذشته و کشف سنّت های الهی و قانونمندی های اجتمای حاکم

بر زندگی بشر به منظور عبرت آموزی و تجربه اندوزی

اصل 59 ـ حاکمیت ارزش ها

اهتمام علمی و عملی نسبت به استقرار ارزش های متعالی و استمرار حرکت تربیتی و فرهنگی اسلام و زوال تدریجی آداب و رسوم خرافی و انحرافی

اصل 60 ـ احیای صنایع ملی

تقویت و گسترش صنایع سنتی در جهت تکمیل و تکامل صنایع بومی و احیای صنایع ملی

گستره هشتم
گستره هشتم

دشمن شناسی

دشمن شناسی

:

عرصه شناخت تهدیدات متصوره بر فضای جمهوری اسلامی ایران
هدف :

تقویت اندیشه و تحکیم اراده نسبت به شناخت دشمن در ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، داخلی و خارجی و تنظیم رفتارها و تجهیز نیروها در برخورد با دشمنان از موضع قدرت


اصول :

اصل 61 ـ تقویت اراده ها

تقویت و تحکیم عزم و اراده نسل جوان در شناخت و مبارزه دائمی با دشمنان اسلام و کشرر

اصل -62 ایجاد روحیه

تلاش در جهت پیشگیری و ایجاد گسترش روحیه بی تفاوتی و عافیت طلبی در جوانان نسبت به مسائل عمومی کشور و جهان اسلام

اصل -63بسیج جوانان

زمینه سازی برای تشکل و بسیج نیروهای جوان جهت تشکیل جبهه واحد مبارز با امپریالیسم و صهیونیسم

اصل -64 شناخت عرصه های بین المللی

آگاه ساختن جوانان از مفاد پیمان ها و مقاوله نامه های سیاسی ، فرهنگی و نظامی در عرصه قطب بندی های راهبردی جهان معاصر

اصل -65 اصل شناخت ، پیشگیری

تعمیم اصل شناخت ، در جهت پیشگیری از ایجاد و گسترش روحیه بی تفاوتب و عافیت طلبی در جوانان نسبت به مسائل عمومی مسلمین

اصل -66 شناخت دشمن

توجیه جوانان نسبت به اهمیت شناخت دشمنان در زندگی فردی و اجتماعی و ضرورت برخورد با دشمن از موضع قدرت

اصل -67 تاب آوری

افزایش تاب آوری در برابر مشکلات و تداوم پایداری در مقابل هر گونه تهدید

اصل -68 تهاجم سایبری

شناخت تهدیدات سایبری نسبت به سرمایه های ملی و فضای تبادل اطلاعات و صنایع مادر

گستره نهم
گستره نهم

روابط و مناسبات انسانی

روابط و مناسبات انسانی

:

عرصه صلح و نوع دوستی و جامعه پذیری
هدف :

تلاش در زمینه شناخت معیارها و شیوه های منطقی و اصولی درک و فهم دقیق و عمیق فرهنگ مردم و روابط انسانی با آنان


اصول :

اصل 69ـ تولّی و تبرّا

پذیرش ولایت و محبت اهل بیت عصمت و طهارت و التزام اخلاقی و عملی نسبت به رحمت و ملاطفت با یکدیگر و برائت از دشمنان دین

اصل 70 ـ دشمن شناسی

تقویت اندیشه و تحکیم اراده نسبت به شناخت دشمن در ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، داخلی و خارجی و تجهیز نیروها در برخورد با دشمن از موضع

قدرت

اصل 71 ـ آیین دوستی

فراگیری آیین دوستی و مصاحبت، رحمت و شفقت، مهربانی و ملایمت و محبت نسبت به یکدیگر و پرهیز از تندی و خشونت و کینه و خصومت

اصل 72 ـ صلح و نوع دوستی

گرایش به صلح و اصلاح اجتماعی و برقراری صلح و صفای جهانی و تأمین آرامش انسان ها و تضمین سلامت روان ها و اجتناب و پرهیز از جنگ

و خونریزی مگر به هنگام ضرورت، در دفع متجاوز و تنبیه متخاصم

اصل 73 ـ امر به معروف و نهی از منکر

مداومت در دعوت به خیر و ممانعت از شر، بر اساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر و اعمال روش های تبلیغی بر اساس حکمت، موعظه حسنه

و جدل احسن در حمایت از حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت

اصل 74 ـ جهاد و شهادت

تعمیم فرهنگ مبارزه و جهاد و تقویت روحیۀ شهادت طلبی و حماسه آفرینی بر اساس جغرافیای معنوی کربلا و تقویم روحی عاشورا

اصل 75ـ ارتباطات مردمی و جامعه پذیری

* شناخت معیارها: تلاش در زمینۀ شناخت معیار و شیوه های منطقی و اصولی درک و فهم دقیق و عمیق فرهنگ مردم و روابط انسانی

* جامعه پذیری: جریان تدریجی تربیت اجتماعی، پذیرش الگوهای فرهنگی، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی

* فرهنگ پذیری: همنوایی گروهی در نتیجه همسازی اعضای گروه اجتماعی با یکدیگر در قالب پیچیده و عمیق

* هنجارهای اجتماعی: الگوهای رایج رفتار و دستورالعملهای مبتنی بر ارزش های اجتماعی (ابزارهای تحقق جامعه پذیری و فرهنگ پذیری)

* ارزش های اجتماعی: الگوهای آرمانی و تصورات کلی از رفتارهای مطلوب اجتماعی (مورد ارج و احترام همگان در جامعه)

* جامعه پذیری غیر ارادی: تاثیرپذیری از آموزش های خانواده و اجتماع (جریان تطابق با فرهنگ متعارف)

* شیوه های جامعه پذیری: القاء (ابلاغ و انتقال اطلاعات و طرز رفتار) و تقلید (تلاش فرد برای تبعیت از رفتار دیگران)

گستره دهم
گستره دهم

تلاش، جهاد و سازندگی

تلاش، جهاد و سازندگی

:

عرصه خلاقیت و ابتکار و کارآفرینی
هدف :

درآمیختن دانش و تجربه و جوشش و کوشش برای رشد و شکوفایی استعدادهای ذاتی و بروز و ظهور توانایی های فطری و ایجاد زمینه حرکت انسانی برای نزول برکات الهی


اصول :

اصل 76 ـ کار و ابتکار

تقویت روحیه شور و نشاط و امید و حرکت بر اساس تبلیغ و تعمیم فرهنگ کار و ابتکار، فضیلت اشتغال و قداست کسب حلال و تلاش معاش

اصل 77 ـ فرهنگ بسیجی

حفظ روحیۀ بسیجی و تقویت روحیۀ سادگی و ساده زیستی و استغنای روحی در مقابله با فرهنگ دنیا دوستی و تجمل گرایی

اصل 78 ـ جهاد ملّی

مسرت روحی و اتحاد جمعی در عمران و آبادی میهن اسلامی با دست های توانا و اندیشه پویای نیروی جوان و استعانت از غیرت ملّی و نصرت الهی

اصل 79ـ خود اتّکایی

تقویت حس خوداتّکایی و اعتماد به نفس با اغتنام فرصت های شغلی و تقلیل اوقات بیکاری و تلاش در عرصه کارافرینی و سازندگی

اصل 80ـ مهارتهای شغلی

تلاش در جهت بکارگیری فناوری پیشرفته و افزایش مهارت های فنی و شغلی در تحقق امر توسعۀ اجتماعی و کسب استقلال اقتصادی کشور

اصل 81 ـ فرهنگ تولید و کارآفرینی

پایبندی به فرهنگ تولید و وارستگی به جای مصرف و وابستگی و عادت به اقتصاد و میانه روی در قبال اسراف و زیاده روی

اصل 82 ـ قناعت و مناعت

تلاش به قدر بضاعت و توانگری در قناعت و حفظ مناعت و عزت نفس در رفع حاجت و نیازمندی و فراهم ساختن وسیله طاعت خداوندی

اصل 83 ـ استعدادهای درخشان

تأمین و تنظیم برنامه های متناسب با نبوغ و توانایی های بالقوه در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی باتوجه به شناسایی و کشف استعدادهای

نهفته

اصل 84 ـ خلاقیت و نوآوری

اهتمام به امر پرورش روح خلاقیت، نوآوری و ابتکار و تلاش در جهت رشد ذهنی و دماغی و تقویت پویایی و بالندگی

اصل 85 ـ جوشش و کوشش

درآمیختن دانش و تجربه و جوشش و کوشش برای رشد و شکوفایی استعدادهای ذاتی و بروز و ظهور توانایی های فطری و ایجاد زمینه حرکت انسانی

برای نزول برکات الهی

گستره یازدهم
گستره یازدهم

فرهنگ بسیجی

فرهنگ بسیجی

:

عرصه تعاون ، ایثار و تعهد اجتماعی
هدف :

تقویت روحیه خدمت و همکاری ، احسان و فداکاری و ایثار و از خوگذشتگی نسبت به همنوعان و مجاهدت و مداومت در کسب توفیق خدمت به خلق و ادای شکر نعمت خالق


اصول :

اصل 86 ـ تعهد اجتماعی

فراگیری آیین مشارکت فعال در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی و تقویت روحیۀ مسئولیت پذیری و تربیت و تعالی شخصیت فردی در ایفای نقش

اجتماعی و احساس تعهد انسانی در شؤون گوناگون زندگی

اصل 87 ـ حقوق و تکالیف

آشنایی با مواضع اصولی حقوق و تکالیف اجتماعی و انتظارات و مسئولیت های فردی و اجتماعی و پرهیز و اجتناب از رفتارهای نابهنجار غیراصولی

در روابط متقابل و مناسبات اجتماعی

اصل 88 ـ نظم و انضباط

پذیرش حاکمیت قانون بجای اعمال سلیقه در زندگی فردی و اجتماعی و عادت به نظم و انضباط و فراگیری قوانین و مقررات اجتماعی و قواعد

شهروندی

اصل 89 ـ مشورت و شورا

آشنایی با اصول و ضوابط شورا و مشورت و تقویت روحیۀ تعاون و تفاهم و پرهیز از شتابزدگی و استبداد رأی در تصمیم گیری های فردی و اجتماعی

عرصه تعاون و تعهد اجتماعی

اصل 90 ـ همبستگی و همنوایی

تحکیم پیوند مودت و همزیستی و تقویت اتحاد و همبستگی پیر و جوان بر اساس توحید کلمه و کلمۀ توحید و تمسک و اعتصام به حبل متین اسلام

و مراعات همزبانی و همنوایی اجتماعی در تحقق جامعه ایمانی و آرمانی

اصل 91ـ خدمت و ایثار

تقویت روحیه خدمت و همکاری، احسان و فداکاری و ایثار و از خودگذشتگی نسبت به همنوعان و مجاهدت و مداومت درکسب توفیق خدمت خلق و

ادای شکل نعمت خالق

اصل 92 ـ عدالت اجتماعی

سعی و مجاهدت نسبت به اقامه قسط و برقراری عدالت اجتماعی و تلاش در جهت تکوین و تحقق جامعه توحیدی بر اساس برادری در دین و برابری

در آفرینش

گستره دوازدهم
گستره دوازدهم

علم و فناوری معاصر

علم و فناوری معاصر

:

عرصه استعدادهای درخشان و آفرینش های علمی
هدف :

پشتیبانی از توانایی های بالقوه در عرصه های گوناگون علمی/ فرهنگی با توجه به شناسایی و کشف استعدادهای نهفته و هدایت صحیح آفرینش های علمی به سوی تامین نیازها و تسهیل زندگی اجتماعی


اصول :

اصل 93 ـ شناخت مبانی

آشنایی با زمینه ها و مبادی علم و حکمت و شناسایی دقیق و عمیق مبانی و اصول علوم و فنون جدید و بکارگیری و ارتقای آن در بستر فرهنگ و

ارزش های اسلامی

اصل 94 ـ تاریخ علوم

شناخت زمینه های تحقیق، تکوین و تکمیل علوم و شیوه های مداومت و ممارست طاقت فرسای دانشوران و دانشمندان در پژوهش های علمی و

صنعتی و اتّساع ظرفیت و افزایش جدیت در گسترش و توسعه تحقیقات علمی

اصل -95 روش شناسی

آشنایی عمیق با روش های تحقیق نظری و عملی و شیوه های کاربرد آنها در حوزه های تحقیق علمی و توجه به اهمیت و نقش اساسی متدولوژی

در تکمیل علوم، تسهیل معرفت و کشف اسرار طبیعت با برگزاری نشست های مشاوره ای در ابعاد مختلف و مورد نیاز جامعه هدف

اصل 96 ـ تحقیقات کاربردی

توجه به اهمیت و اولویت تحقیقات کاربردی در علوم و معارف بشری و استفاده از تخصص ها و توانایی های علمی در خدمت جامعه و احساس تعهد

نسبت به رفع موانع و تأمین آسایش عمومی و تقیق و پژوهش در امر تولید نرم افزاری و محتواهای آموزشی در بستر فضای مجازی و حضوری

اصل 97 ـ علم و فناوری معاصر

شناخت علوم و فنون و تجربه های مفید علمی جهان معاصر و استفاده از دستاوردهای جدید علمی و تکنیکی جوامع صنعتی و بهره گیری از روش ها

و ابزارهای مناسب علمی و زمینه ساز پیشرفت علمی و فرهنگی و راه اندازی کتابخانه دیجیتالی

اصل -98 جشنواره های علمی

برگزاری جشنواره های علمی جهت تقدیر و تشویق استعدادهای برتر و معرفی آثار مبتکران و مخترعان

اصل 99 ـ توسعه علوم

تشویق و ترغیب جوانان به آفرینشهای علمی و تلاش در جهت توسعه و تکمیل علوم و معارف بشری

اصل -100 راه اندازی کارگاههای تخصصی

زمینه سازی جهت تلاش علمی جوانان از طریق توسعه و تجهیز کارگاهها ، آزمایشگاهها و کتابخانه دیجیتالی

گستره سیزدهم
گستره سیزدهم

سواد رسانه ای

سواد رسانه ای

:

عرصه بایدها و نبایدهای دنیای رسانه ها
هدف :

آموزش در جهت بالا بردن سواد رسانه ای صرفا یک هزینه اجتماعی نیست بلکه یک سرمایه گذاری برای جامعه ای سالم در دهه های آینده است به عبارتی آموزش رسانه ای امروز واکسینه شدن نسل فردا را به دنبال دارد و در مسیر تحقق جهاد تبیین نیز دارای کارکردهای فراوانی است


اصول :

اصل 101 ـ چیستی رسانه

درک چگونگی ایجاد پیامهای رسانه ای ، تشخیص آنچه که رسانه ها میخواهند ما را به باور آن برسانند ، تشخیص تعصبات، اطلاعات غلط و دروغهای رسانه ای ، کشف قسمتی از داستان که کتمان میشود و طراحی و توزیع پیامهای رسانه ای و ظرفیت سازی این مهم به عنوان ابزاری برای جهاد تبیین

اصل -102 مردمی سازی سواد رسانه ای زیربنای تحقق جهاد تبیین

* نقش خانواده در ترویج و نهادینه سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی

* نقد و نقش عملکرد نهادهای سنتی و مذهبی تعلیم و تربیت در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی (مساجد، هیئات، نمازجمعه و جماعات، حوزه های علمیه، ...)

* نقش علوم شناختی در تبیین و ترویج سواد رسانه ای

* ضعف سواد رسانهای، بستر رشد اخبار جعلی و شایعات

* سواد رسانه ای در کودکان و نوجوانان

اصل -103بومی سازی ادبیات نظری سواد رسانه ای

* مفهوم سازی و تبیین مبانی نظری سواد رسانه ای و اطلاعاتی بومی

* آموزه های اسلامی در حوزه تبیین و ترویج سواد رسانه ای و اطلاعاتی

* تبیین رابطه زیست و تربیت اخلاقی اسلامی با سواد رسانه ای

* اهمیت و ضرورت افزایش سواد رسانه ای

اصل -104ضرورت سواد رسانه ای

* ضعف سواد رسانه ای، عامل گسترش محتوای آسیب رسان

* اطلاعات، رسانه ها و نقش درمانی آنها (اطلاع درمانی و رسانه درمانی)

* رویکردهای مختلف به سواد رسانه ای

* تعریف، ویژگی ها و ابعاد سواد رسانه ای و بسط مبانی رسانه های نوین خاصه رسانه ها و شبکه های فضای مجازی

* شناخت انواع رسانه و ویژگیهای هر یک مدل سواد رسانه ای

اصل -105چارچوب آگاهی از رسانه

* شناخت سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی؛

* سیاستها، راهبردها و برنامه های سواد رسانه ای با تأکید بر مسئولیت اجتماعی؛

* سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، اقدامات کاربردی و توسعه محور؛

* سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی؛ توانمندسازی جامعه؛

* آثار و نتایج سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی و فعالیتهای رسانه ای آتش به اختیار،

اصل -106جهاد تبیین و هنر رسانه

* ظرفیت سازی مراکز فرهنگی جهت مشارکت و نقش آفرینی فعالان رسانه ای انقلابی با هدف ترویج هدفمندانۀ جهاد تبیین

* نشر دیدگاهها و سخنان صحیح و روزآمد در مسیر جهت دهی افکار عمومی خاصه جوانان به حقایق، دستاوردها و توانمندیهای میهن اسلامی

* افزایش گستره و تاثیر گذاری نشر حقایق انقلاب و نظام اسلامی با بسیج ابزارهای رسانه ای خاصه در فضای مجازی با حفظ اخلاق محوری توأم با منطق و عقلانیّت کامل

گستره چهاردهم
گستره چهاردهم

ورزش و تربیت جسم

ورزش و تربیت جسم

:

عرصه ورزشهای رزمی ، فتوت و جوانمردی و سلامت جسم
هدف :

توجه به ورزش همگانی برای حفظ نشاط و تندرستی و تحقق رشادت و درستی و دستیابی به اهداف صحت و سلامتی نوجوانان و جوانان


اصول :

اصل 107 ـ هدف داری ورزش

تنظیم برنامه های ورزشی به مثابۀ وسیله ای برای سرگرمی های سلام و نشاط آور و پرهیزو اجتناب از هدف ساختن ورزش در زندگی

اصل 108 ـ فتوت و جوانمردی

تقویت روحیه جوانمردی و فتوت، شهامت و شجاعت و پرورش حس حق طلبی و ستم ستیزی در گسترش ورزش های سنتی سازگار با باورهای مذهبی

اصل -109 دفاع شخصی و آیین رزمی

افزایش مقاومت جسمی و روحی در برابر شرایط سخت زندگی و آسیب های اجتماعی و تلاش در جهت آموزش ورزش های رزمی و دفاعی

اصل 110 ـ وفاق و سازگاری

تقویت روحیه سازگاری و همکاری جمعی در ورزش های تیمی و گروهی و عادت نمودن به اشتراک مساعی و وفاق اجتماعی و پرهیز از هرگونه

تکروی و خود محوری در شؤن زندگی

اصل 111 ـ ورزش همگانی

توجه به ورزش همگانی برای حفظ نشاط و تندرستی و تحقّق رشادت و درستی و دستیابی به اهداف عالی تربیت بدنی

اصل 112 ـ افتخار آفرینی

حفظ و صیانت اعتبار ملی در مجامع جهانی بین المللی و تلاش در کسب امتیاز و احراز مقام به مثابۀ وسیله ای برای تبلیغ ارزش های الهی و انسانی

اصل 113ـ فعالیت های گروهی

برگزاری اردوهای آموزشی، فرهنگی، ورزشی ، رزمی / دفاعی و سیاحتی / زیارتی ، جهادی و عمران و سازندگی استفاده از ورزش جهت پرورش

اخلاقی و اجتماعی و آمتده سازی نسل جوان برای ورود در زندگی اجتماعی

اصل 114 ـ سلامت جسم و نشاط روح

جدیت در تأمین سلامت جسم و نشاط روح و حفظ شادابی و طراوت جوانی و تجدید قوای جسمانی و ابتهاج روحانی در تداوم زندگی و استمرار

سازندگی